Startujemy z budową e-biznesu

7 września 2018

Budowanie biznesu online

Jednym z najczęściej popełnianych (pomimo ostrzeżeń ekspertów od e-biznesu) jest zaczynanie biznesu od wymyślenia produktu. Taka kolejność wydaje nam się naturalna. "Ooo... Wpadłem na genialny pomysł na aplikację komputerową. Na pewno się sprzeda". A potem następuje niedowierzanie, że coś się nie udało. A tymczasem, przy zastosowaniu odpowiedniej kolejności, możemy zminimalizować naszą szansę na porażkę.

Oczywiście dobry pomysł na produkt jest ważny. I często wydaje nam się, że jest to gwarancją sukcesu. Niestety nie jest to prawdą. Według specjalistów od e-biznesu, zanim rozpoczniemy pracę na wymyślonym przez nas produktem lub usługą, musimy zająć się jego "podstawą". Powinniśmy zbadać rynek, opracować odpowiednią strategię i zbudować swoją społeczność. Istnieją jednak dwie ciekawe metody. Pierwsza (polecana głównie doświadczonym przedsiębiorcom internetowym) polega na sprzedaży produktu, który jeszcze nie powstał. Ma to na celu sprawdzenie, czy istnieje zapotrzebowanie na niego. Inną metodą jest przygotowanie próbki produktu, aby sprawdzić, czy jest on dla rynku atrakcyjny. Będziemy wtedy mogli się dowiedzieć, czy jest sens, by poświęcać na niego swój czas i pieniądze. Nieważne, którą metodę wprowadzania produktu wybierzemy, to i tak musimy przygotować swój e-biznes. I tu następuje pytanie:

Jak to zrobić?

Przede wszystkim trzeba uzbroić się w cierpliwość. Nic łatwo i szybko nie przyjdzie, czasem trzeba konsekwentnie i powoli budować swoją "tożsamość" i wizerunek. Przydatne może tu być zastosowanie podziału na etapy, jakie powinniśmy "zaliczyć" w drodze na szczyt naszego biznesu. Są to:

  • Strategia,
  • Zawartość,
  • Społeczność,
  • Produkt lub usługa,
  • Sprzedaż,
  • Automatyzacja procesów.

Z początku wydaje się to skomplikowane i trudne. Jednak przy zachowaniu wyżej wymienionej kolejności wszystko odbywa się naturalnie, krok po kroku. W budowie biznesu internetowego pomocne może okazać się wyodbrębnienie poszczególnych elementów. Są nimi:

Strategia biznesowa

Cel tworzenia biznesu

Określenie celu swojego biznesu (zarówno na płaszczyźnie zawodowej, jak i prywatnej) jest ważne, by wraz z upływem czasu nie rozczarować się tym, co robimy. Każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć, dlaczego rozpoczyna swoją działalność. Czy robi to po to, by nie być uzależnionym od innych, czy po to by mieć pieniądze lub realizować swoje pasje? Istotne jest trzymanie się swojego celu. Nikt nie chciałby po kilku latach "obudzić się z ręką w nocniku" i zorientować się, że na początku marzył o czymś innym.

Temat przewodni

Nie tylko określenie celu jest ważne. Równie istotne jest wybranie dziedziny, w jakiej będziemy się poruszać w naszym biznesie. Temat przewodni może być oparty na naszej pasji lub na czymś, co właśnie nas interesuje, w czym będziemy się specjalizować i rozwijać. 

Grupa docelowa

Czym byłby biznes bez klientów, obserwatorów i innych zainteresowanych? Znalezienie swojej grupy docelowej jest kluczowe przy odnoszeniu sukcesów. Należy jednak skupić się na szukaniu pod względem wybranego przez nas tematu, a nie produktu, który chcemy oferować. Kontaktowanie się ze społecznością buduje jej zaufanie i daje nam bazę klientów.

Nauka 

Nie jest koniecznym, by na samym starcie swojego biznesu wszystko o nim wiedzieć. Najważniejsza jest chęć do nauki i nabieranie wiedzy i doświadczenia w danym zagadnieniu. Warto wcześniej określić, jaka wiedza będzie nam w przyszłości potrzebna i zadbać o jej nadrobienie.

Zasoby

Oprócz wiedzy o temacie i chęci do pracy potrzebujemy także zasobów. Przed rozpoczęciem biznesu powinniśmy pomyśleć o tym, co jest nam niezbędne do działania. Mogą to być oprogramowanie, narzędzia, sprzęt lub siła robocza. Określenie tego pomoże nam już na starcie.